Friday, September 23, 2011

Oh, my Somalian people

As-salam 


Soalah yang diajukan oleh seorang warga Somalia kepada mufti dari negara Arab.
"Sahkan puasa saya sekiranya saya tidak bersahur dan berbuka?"
Apa peranan kita sebagai saudara sesama Islam? Kita bersenang-lenang di sini, bermewah dengan makanan yang menggunung dan berzat sedangkan ada saudara kita yang kebuluran dan dihidrasi.

Apakah selama ini bantuan wang yang kita salurkan di tabung pusat-pusat beli belah tidak sampai ke tangan mereka? Di mana wang itu sekarang?

Kalau betul wang itu tidak digunakan untuk membantu warga Somalia, tetapi digunakan untuk tujuan-tujuan lain yang baik dan diberkati, maka aku HALAL kan penggunaan tersebut. TETAPI, jika sebaliknya berlaku, aku HARAM kan penggunaannya!

Manusia semakin jahil! Tegar melihat saudara sendiri kebuluran. Sahih, kita kembali hidup di zaman Jahilillah.

Ya Allah, lindungi aku, keluargaku dan sekalian Muslimin dan Muslimat dari sifat-sifat tamak dan tidak bersyukur atas kurniaan-Mu.

I Suggest You Also Read



1 comment: