Monday, November 12, 2012

Alkisah Jalan Todak.

As-salam 

Hari ini rasa amat malas nak bangun pagi. Rasa nak sorok dalam selimut lama-lama, sebabnya hari ini aku secara terpaksa drive ke Penang untuk maki-maki orang. Tengah syok-syok cuti-cutian sambil online 24/7, tetiba broadband tak boleh connect. Memang hangin satu badan la! But then, mula-mula masih berbaik sangka lagi, kononnya mungkin masalah line, or masalah laptop berat, etc. Nak sedapkan hati ye sebenarnya tu. Bila masih tak boleh, jari mula gatal dail 1111 - Celcom Customer Service. Sangat terkejut bila CCS cakap aku ada bayaran tertunggak untuk broadband. Memang bodoh betul sebab aku already buat payment sampai bulan Disember, oke? Last payment yang dicatatkan was on 7th September. Memang bodoh!

Alkisahnya, bulan Julai hari tu lepas elaun masuk, aku dah tukar pelan untuk broadband. Kononnya, nak pilih line lebih laju la supaya senang online. Aku buat urusan dengan satu kiosk Celcom di Jalan Todak, Penang. Oke, kejap lagi aku akan attach map ye? Supaya tak ada orang yang akan alami benda yang sama dengan aku. Menyusahkan betul! Aku dah buat payment sebanyak RM400.00 TUNAI untuk bayaran broadband dari Julai hingga Disember, termasuk bayaran tunggakan untuk pelan broadband sebelum ni. Bulan Ogos hari tu, perkara yang sama berlaku. Aku call CCS tanya akan perkara ni, then CCS cakap yang CCS terima arahan untuk deactivate akaun broadband aku. Aku sangat-sangat pelik walhal aku tak pernah keluarkan arahan macam tu. Aku marah sampai menggeletar tangan, tapi kena cover sebab masa aku tahu perkara ni, aku dalam mesyuarat guru (time praktikum). Tak ada orang yang bodoh akan matikan servis sedangkan dah bayar wang sedepuk kan? So, aku pun call dealer tu and siap ugut-ugut nak lapor polis. Dia takut then terus aktifkan semula line aku. Oke, lepas kes ni aku ingat dah tak ada apa-apa la. Tapi Ahad yang lepas (11.11.2012), hal yang sama berulang balik. Aku sampai terpaksa ke Celcom Centre, ambil nombor, tunggu giliran untuk bincangkan hal ni dengan pekerja Celcom. Yang malangnya, pekerja tu cakap susah nak tolong if aku tak ada resit. Yes, memang ada resit cuma aku sudah terhilangkan since dah banyak kali pindah randah dan merempat. Salah sendiri kan?

Since resit dah hilang, berserta nombor telefon dealer tu, aku terpaksa drive ke Penang pagi ni untuk bersemuka dengan dealer bodoh tu. Haaiisshh!! Memang ganggu cuti aku betul! Time drive punya berkobar-kobar nak cari gaduh, fikir nak cakap apa, sambil dengar HITS.FM dengan lagu catchy memang menaikkan semangat aku nak 'senteng lengan baju' dan 'angkat kain'. Tapi, bila Mama tukar ke channel SINAR.FM, ayyyooo... memang mood gaduh pudar terus dalam diri aku. Aku cakap kat Mama,

"Ma. Tadi pasang lagu mat saleh, boleh la feel feel nak cari gaduh sat lagi, tapi ni dah tukar channel, lagu dangdut pulak, rasanya kejap lagi mesti Tirah cakap, 'awak tak boleh aktifkan balik broadband saya? tak apa. tak apa (nada redha)'. HAHA!"

Memang sangat stress. Sampai terpaksa gelak. Giler! Sampai dengar lagu Rihanna terbaru tajuk, 'Diamond' kot? pun rasa lawak dan bodoh semacam tempo lagu tu. Aku drive sambil gelak sampai terlepas stering. HAHA! Bodoh. But, bila sampai situ, aku terus ke kiosk bodoh tu dan deal dengan dealer tu. Aku ingat dah bankrup sebab kedai dia messy semacam. Rupanya baru buka. Dealer tu minta aku ke kiosk lain sebab dia baru bukak kedai. Masa tu pukul 2.00 PM oke? Baru nak buka kedai, orang lain dah pergi makan tengahari. Aku mention pasal payment masuk tak habis setiap bulan, line terminated, etc, tapi reaksi dia ialah:

"Oh, you yang hari tu buat payment RM400.00 kan? Hari tu sudah masuk payment la".

AKU: "Aaah. Memang la dah masuk payment, tapi last payment was on 7th Sept. Now already 12 Nov. How come? I didn't pay much for such craps! I terpaksa drive from Sg. Petani to settle this".

"Oh why you tak call saya maa?"



"Cause I thought you learnt your lesson bila saya ugut nak report polis hari tu. OK, now is like this, tolong bayar baki duit broadband saya in FULL - RM162.00!" 

"Oh. Ok. Saya masukkan la baki you haa. Next month you bayar sendiri."

Lesson learnt! Untuk urusan rasmi yang melibatkan jangka masa panjang, tolong uruskan hal tersebut dengan pihak atasan. Contoh dalam kes ni, CELCOM CENTRE sendiri. Berurusan dengan dealer cuma perihal top-up dan beli SIM sahaja oke? Jika tak mahu berkesudahan macam aku, please dengar cakap dan belajar dari pengalaman aku.

Celcom Centre (Main). Selang beberapa kedai sahaja.
JALAN TODAK, sederet dengan Maxis Centre.

Aku tak peduli kalau gambar atas ni kurang jelas ke apa. Lantak. Moody lagi ni. Walaupun dah boleh online, tapi tetap menyampah.

Lately, aku makin kerap nak ditipu peniaga or penjaja tepi jalan. Macam hari tu aku sangat2 stress dengan situasi semasa, aku keluar jalan-jalan beli barang sorang kat Tesco Extra Penang, aku disapa penjaja barangan elektrik. Diorang tawarkan aku barangan elektrik berharga RM3388.00. Lepas dapat kupon bertuah, aku dapat less sehingga 40% OFF, so harga suda jadi RM2023.00 dan boleh dapat free 1 barang bernilai RM3388.00. Orang bodoh barang elektrik macam aku memang sangat2 impressed dengar tawaran tu, kan? Peniaga tu insisted untuk aku buat Kredit Kad on the dot, but nasib aku berkeras juga nak call Mama tanya dia pasal hal ini. Mama suruh aku lari dari tempat tu. Lepas tu baru aku boleh fikir logik. Oke, tempat MASAK HOT PLATE yang macam kaca satu line tu harga RM3388.00 aku boleh percaya sebab maybe harga mahal pasal jenama Antarabangsa, tapi Microwave Oven, Air Purifier, Vacuum, individually harga RM3388.00, macam tipu kan? Belum masuk hal insurans Prudential lagi. Bodoh. Rugi duit saja!

Wake up! Dah makin besar ni sepatutnya kena makin ambil tahu hal sekeliling. Hmm... hope aku betul-betul belajar dari hal ni. Nasib juga berlaku masa aku masih bujang-dujang, paling kurang ada juga Mama tempat aku nak rujuk ( '  _  ' )








I Suggest You Also Read



No comments:

Post a Comment