Thursday, April 7, 2011

Kisah benar pekerja estet

Assalamualaikum ..

Baru lepas baca satu entri baru di Ameno World bertajuk 'Kisah sebenar pekerja estet'. Cerita yang pada pendapat aku amat menyedihkan. Tergamak aniaya orang lain semata-mata untuk keuntungan diri sendiri! Sangat memalukan! 
Aku pernah terbaca satu ayat .. dari mana tu aku tak berapa pasti. Mungkin dari blog, kitab, buku, majalah .. tapi yang pastinya ayat tersebut mengajar kita untuk ... 

"Mendoakan orang yang menganiaya orang lain serta membawa kerosakan kepada alam dipanjangkan usia supaya dia mampu melihat kehancuran yang telah dilakukannya dan bertaubat!"

Maaf, sebab aku tak berapa ingat susunan ayat yang sebetulnya, tapi yang pasti ayat ni mengajar kita untuk tidak terus mencemuh dan mendoakan individu tersebut untuk cepat-cepat mati. Sebaliknya, kita perlu doakan dia untuk terus diberi peluang bernafas untuk melihat kesan atas perbuatan dia.

Betul jugak kan? .. sebab biasanya kalau ada orang yang berperangai suka menyusahkan hidup orang ni kita mesti akan kata ..

"Cepat-cepatlah pi mampos!"

"Kecik-kecik tak nak mati, besar-besar menyusahkan orang!"

"Kau tak ada lagi aman la!"

So, new lesson today! Kan? Lepas ni kalau kita dipertemukan dengan orang-orang yang macam ni, kalau boleh (tak paksa sebab aku sendiri faham!) kita janganlah atau elaklah dari terus memaki hamun, doakan dia mati time tu jugak. 
JANGAN ! ! !

.. silalah doakan insan tersebut lagi panjang usia .. supaya dia juga boleh bersama-sama kita mengecapi 'perubahan ke arah  kebahagiaan' yang telah dia lakukan.

I Suggest You Also Read



No comments:

Post a Comment